Dé ultieme top tien tips voor een gelukkiger leven

De zomer nadert langzamerhand zijn einde. Na een aantal weken vertoeft te hebben aan de Spaanse costa, de Italiaanse rivièra of tussen de Drenthse hunebedden weten we het zeker. Vanaf nu gaat het roer om. Vanaf nu gaan we het anders doen. Vanaf nu worden we gelukkig. Vanaf nu gaan we gezonder leven. Vanaf nu….

Goede voornemens verdwijnen snel

Herken jij dit? Zit jij ook vol nieuwe plannen na de zomervakantie? Helaas haalt de realiteit ons altijd snel weer in. Er bestaat een grote kans dat jouw goede voornemens over een paar weken alweer naar de achtergrond verdwenen zijn en je gewoon doorleeft zoals je gewend was. En dat is niet altijd heel gezond en je bent ook niet over de top dolgelukkig.

Leg de lat laag

Toch kan het dit jaar anders. De truc naar een gelukkiger en gezonder leven zit hem in simpele dingen, in simpele kleine aanpassingen in je leven. En deze aanpassingen hoef je niet allemaal tegelijk door te voeren, sterker nog, liever niet zelfs. Want hoe hoger jij de lat legt, hoe moeilijker is te beginnen en nóg lastiger is het deze aanpassingen ook daadwerkelijk vol te houden. Houd het klein en simpel. Zet hele kleine stapjes, want ook dat zijn stappen. Die eindstreep duurt dan wat langer, maar je haalt hem wel. En daar gaat het uiteindelijk om.

Gelukstips

Speciaal voor Bedrijfsfitnessabonnement.nl heeft gelukspsycholoog Josje Smeets haar ultieme top tien aan gelukstips samengesteld (uit haar boek Happy in 100 dagen) Het is niet de bedoeling dat je alle tien de tips tegelijkertijd uitvoert, al mag dit natuurlijk wel, maar dat je er een of twee uitkiest die goed bij je passen en daar de komende tijd mee aan de slag gaat. De meeste tips hebben na een week of drie effect, dus al gauw zul je merken dat je positiever en optimistischer wordt. En gelukkiger dus ook. Absoluut de moeite van het proberen waard dus!

Komt ie:

  1. Probeer minder te snaaien. Laat ongezonde tussendoortjes achterwege. Beperk je inname van snacks en suikers. Deze tip vind je vast en zeker de minst leuke. Toch is hij bewezen effectief. Van suikers word je namelijk moe en prikkelbaar. Mensen die gezonder eten hebben meer energie om met moeilijke zaken om te gaan en staan daardoor meer optimisch in het leven. Ze bruisen van de energie, worden minder vaak ziek en ze stralen!

 

  1. Neem minimaal één vakantie per jaar die langer duurt dan acht dagen. Plan deze vakantie niet te vol, maar zorg ervoor dat je echt kunt rusten en niets doen.W etenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat je pas na 8 dagen vakantie echt kan ontspannen. Hoe langer de vakantie duurt, hoe meer je oplaadt voor de drukke periode erna. Inplannen dus!

 

  1. Ga gedurende de dag zo vaak en zo veel mogelijk naar buiten, ook als je aan het werk bent. De natuur stemt ons rustig en bovendien geeft ons brein gelukshormonen vrij als je in de buitenlucht vertoeft.

 

  1. Pak elke dag een saai klusje aan. Een klusje waar je in een halfuurtje mee klaar bent en dat een zichtbaar resultaat oplevert. Alhoewel dit alles behalve aantrekkelijk klinkt, geeft het doen van kleine klusjes je een goed gevoel en sterken ze je in je zelfvertrouwen. En dat is goed voor je geluksgevoel!

 

  1. Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Slapen is enorm belangrijk en is een goede indicator voor jouw geluksgevoel. Je brein heeft echter structuur nodig. Als je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat zal het brein hieraan wennen en je helpen met het aanmaken van rustgevende hormonen die zorgen voor een ontspannen nachtrust.

 

  1. Neem voldoende pauze. Het is verleidelijk om een dag lang door te werken, zeker wanneer je in een flow zit. Toch zijn mensen die werken zonder pauze tot wel 70% minder productief dan mensen die regelmatig naar de koffie-automaat lopen of een broodje eten buiten de deur. Je brein heeft simpelweg een batterij die af en toe opgeladen moet worden om beter te functioneren. Meer energie is minder stress en daardoor meer geluk.

 

  1. Stop met snoozen. Pardon? Jawel, dit helpt écht. Snoozen is namelijk het eerste faalmoment van de dag. Als je daarentegen gelijk je bed uitstapt wanneer de wekker gaat vergroot dit je zelfvertrouwen en zul je positiever aan de dag beginnen.

 

  1. Ga vandaag nog aan de slag met mindfulness, meditatie of yoga. Meld je aan voor een cursus in de buurt, of download een van de vele apps op je mobiel. Bij vijf minuten meditatie per dag kun je al baat hebben.

 

  1. Las af en toe een 24-uurse digitale detox in. Gebruik vierentwintig uur lang geen smartphone of internet, op welke wijze dan ook. Focus op het hier en nu en verveel je af en toe. Het urenlang scrollen op social media is namelijk schadelijker dan je denkt. Buiten het feit dat je brein overprikkeld raakt, bestaan er ondertussen echte Facebook-depressies. Mensen kunnen in een dipje raken vanwege het positieve leven dat andere mensen leiden. Trek je dus niet teveel aan van deze opgeleukte levens online en focus op jezelf.

 

  1. Sporten is wetenschappelijk bewezen geluksbevorderaar nummer 1 en staat daarom met stip bovenaan deze lijst! Het zorgt er namelijk voor dat er maar liefst vier gelukshormonen tegelijkertijd vrijkomen in je brein, endorfine, oxytocine, serotonine en dopamine. Van sporten word je dus in een klap vier keer blijer dan daarvoor! Probeer dagelijks minimaal dertig minuten lichaamsbeweging in te passen, liefst aaneengesloten. Sport je normaal gesproken nauwelijks of niet? Neem dan kleine stapjes; begin met één keer per week een halfuur of dagelijks vijf minuten en bouw het langzaam op.

Dus ja, vanaf nu wordt het écht anders. Jij wordt gezonder en jij wordt gelukkig. Want gelukkig worden heb je grotendeels zelf in de hand. Succes!

Zoek jij meer geluk in je leven? Josje Smeets is gelukspsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl en helpt je graag verder. Haar boek Happy in 100 dagen is vanaf nu te koop.