Sporten tijdens de ramadan

Hoe kun je op een verantwoordelijke manier sporten tijdens de ramadan? Instructrice Muna Isgoowe legt uit wat haar sportroutine tijdens de ramadan is.

Wat is de ramadan?

De ramadan is een heilige maand voor de moslims waarin de gehele maand wordt gevast. Dat houdt in dat er niks wordt gegeten na zonsopgang tot zonsondergang. Echt de hele dag niets eten? Nee, je mag de hele dag niets eten, maar niet alleen dat. Je mag ook niet drinken, niet roken en geen lichamelijk contact met man/vrouw hebben. Dat is toch wel heel vermoeiend en dan willen we natuurlijk ook nog sporten om in vorm te blijven. Ik ga met jullie mijn ervaring delen tijdens de ramadan en hoe ik het combineer met sporten.

Sporten gedurende de dag

Het verschilt natuurlijk per persoon hoe intensief je kunt sporten zonder iets te hebben gegeten of gedronken. Vaak ga je een uur sporten voor het avondeten, dan heb je lekker veel gezweet, ben je helemaal kapot, neem je een lekkere douche en schuif je aan tafel aan om te lekker te gaan eten. Dat zou ideaal zijn, toch?

Helaas werkt dat voor mij niet zo. Als ik namelijk pas laat op de avond ga sporten, heb ik daar helemaal geen energie of puf voor. Dan wil je toch ook gewoon lekker op de bank zitten of helpen met het voorbereiden van de maaltijd.
Ik doe zelf 2 verschillende workouts in de ochtend zodra ik ben opgestaan. De workouts zijn niet te lang en ook niet te intensief, zodat ik het goed vol kan houden. Het is natuurlijk heel lastig om alleen maar cardio workouts te doen als je niet mag drinken, dus dat zou ik niet zo snel aanraden. Kies bijvoorbeeld voor een krachttraining of een abb workout. Dit is conditioneel makkelijker en zo kun je toch lekker sporten.

Wil je toch graag een cardio training doen, dan kan dat ook zeker. Er zijn verschillende opties voor elke beweging, waardoor jij het kan doen op je eigen tempo en intensiviteit. Kies een workout tussen de 15 en 30 minuten om het zo goed en lang mogelijk vol te houden. Zo kun je je eigen training opstellen om toch lekker in beweging te blijven tijdens de ramadan. Zorg wel dat je na zonsondergang voldoende water, mineralen en vitamines binnenkrijgt, zodat je de volgende dag weer lekker kunt sporten. Zo houd je elke keer genoeg energie over om in beweging te blijven!

Deze blog is geschreven door Muna Isgoowe, instructrice bij Fitland Gemert, die zelf jaarlijks meedoet aan de ramadan. Op hun Facebook pagina vind je verschillende workouts geschikt voor de ramadan.

 

 

 

 

 

 

 

Wil jij starten met sporten of gebruikmaken van een voordeliger sportabonnement? Check of jouw werkgever al is aangesloten bij BedrijfsFitnessAbonnement.nl!